hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

How to

Voorkom datacorrecties met 5 tips voor een goed scenario

16 feb. 2023

3 min lezen

Als logistiek dienstverlener vertrouwt u op uw softwareoplossingen om uw processen te ondersteunen. Dag in dag uit. U wilt foutmeldingen in het proces zo veel mogelijk voorkomen. En zonder hordes op de weg uw proces kunnen voltooien. Logisch. Toch zijn foutmeldingen niet helemaal uit te sluiten. Maar geen reden tot paniek! Onze support afdeling staat dan voor u klaar om u zo snel mogelijk weer op weg te helpen. We helpen bij het opsporen van het probleem en lossen deze bij de kern op. Het kan echter voorkomen dat een probleem ontstaat zonder dat u een idee heeft van de oorzaak. In dat geval kunnen we een datacorrectie uitvoeren. Een laatste redmiddel. Maar dit is een correctie die u liever niet wilt doen. In deze blog leggen we uit hoe u zo’n datacorrectie kunt voorkomen.

Wat is een datacorrectie?

Bij een datacorrectie kunnen we verschillende data hard corrigeren. Dat wil zeggen: handmatig de gegevens in uw systeem aanpassen zodat de foutmelding verdwijnt. Maar we proberen eerst altijd samen naar een andere oplossing te zoeken. Want naast dat Boltrics u als klant hiervoor moet doorbelasten, is een datacorrectie slechts een tijdelijke oplossing. Het pakt de oorzaak van de foutmelding niet aan en lost het probleem niet permanent op. Kortom, dit wilt u voorkomen.

Datacorrecties voorkomen: een goed scenario als sleutel tot succes

Simpel gezegd voorkomt u datacorrecties door het structureel goed uitvoeren van uw eigen proces. Maar nog steeds kan het voorkomen dat u tegen onverklaarbare foutmeldingen aanloopt en u de hulp nodig heeft van onze collega’s. In dat geval leidt een goed scenario tot een permanente oplossing.

Snel weer onderweg met een goed scenario

Een goed scenario zorgt ervoor dat onze support afdeling kan onderzoeken waar het probleem zich voordoet en de oorzaak permanent kan oplossen. Zonder scenario is het zoeken naar de oorzaak als een speld zoeken in een hooiberg. Dus waar moet een goed scenario aan voldoen? Hieronder 5 tips om tot de kern van het probleem te komen:

1. Waar in het proces doet het probleem zich voor? Bijvoorbeeld bij een in-of uitslag?

2. In welk deel van de in-of uitslag? Bijvoorbeeld bij het inlezen van het document of aanmaken van detailregels en magazijnactiviteiten.

3. Op welke manier wordt het document bewerkt? Gaat dit bijvoorbeeld via de scanner? En zo ja, welke scanschermen worden doorlopen?

4. Heeft u een patroon ontdekt in het proces? Welke actie wordt vaak uitgevoerd voor het probleem zich voordoet?

5. Heeft u een overzicht van buitengewone posten op de artikelposten, inclusief eventuele verklaring? Op basis van de artikelposten in het systeem zou u kunnen herleiden of het bijvoorbeeld steeds bij dezelfde gebruiker plaatsvindt.

Foutmeldingen oplossen in de praktijk

Een goed scenario is de sleutel tot de oplossing van iedere foutmelding. Maar we helpen u natuurlijk graag zodat u zelf foutmeldingen kunt oplossen. Zo bent u weer sneller up-and-running en zelf in-control. Daarom helpen we u op weg met een praktisch voorbeeld.

Dragernummer is negatief na boeken

Een foutmelding die u (eenvoudig) zelf kunt oplossen is de melding ‘Dragernummer is negatief na boeken’. Deze kan voorkomen wanneer u een document detailregel probeert de boeken. Dit wordt veroorzaakt doordat het locatienummer (in dit voorbeeld ‘L1000099’) niet overeenkomt met de locatie van de dragerinhoud (in dit voorbeeld ‘L1000098’).

Datacorrecties voorkomen in uw WMS software

In onderstaande video helpen we u met het oplossen van deze specifieke melding.

Support nodig?

Wilt u meer weten over datacorrecties? Of heeft u hulp nodig bij een foutmelding. Dan staat onze supportafdeling voor u klaar! Vind hier hoe zij u verder helpen.

Socials

Geralateerde artikels