hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

EDI

Voldoe eenvoudig aan nieuwe integratiebehoeften: Een snelgids voor het opzetten van een integratie met DataHub 2.0

25 apr. 2024

3 min lezen

In de dynamische logistieke wereld kunt u het niet veroorloven om nieuwe klantwensen lang te laten liggen. U moet snel en adequaat handelen wanneer zij met een nieuwe vraag komen. Zeker op het gebied van integraties. Maar een integratie opzetten vereist normaliter veel technische kennis – iets wat niet iedere 3PL’er standaard in huis heeft. Logisch, want het is niet uw core business. Met de nieuwe versie van DataHub wordt een gecompliceerde integratie opzetten vereenvoudigd tot het simpelweg selecteren van de juiste triggers, acties en endpoints. Zo kunt u in no-time zélf een nieuwe integratie uit de grond toveren bij een nieuwe klant of een nieuwe klantwens.

Maak een succesvolle start met integreren via DataHub

Vergeet de vaste structuur van een stroom – waar u nu aan gebonden bent. Met de DataHub zet u flexibel stromen op door verschillende componenten aan elkaar te knopen: de ’triggers’, ‘acties’ en ‘endpoints’. We lopen de diverse onderdelen een voor een door.

Triggers

Een integratie moet altijd een seintje krijgen iets te gaan doen. Dat is het werk van een trigger. Een trigger is het startpunt van uw integratie. En kan geactiveerd worden door verschillende types. Bijvoorbeeld door een Http Request, wanneer u een bericht ingestuurd krijgt vanuit uw klant of via mail. Of een Scheduled Timed Trigger, wanneer u periodieke berichten wilt versturen of om de zoveel tijd data wilt ophalen vanuit een klant systeem. Bij het opzetten van de integratie kunt u kiezen uit de volgende triggers die al door DataHub worden ondersteund.

Acties

Het technische stuk van uw integratie zijn de acties. De integratie moet namelijk vaak iets omzetten of in een juist formaat aanleveren. Daar zijn de acties onder andere voor. Gelukkig hebben we voor u al een grote hoeveelheid acties ontwikkeld waar u uit kunt kiezen. Bijvoorbeeld het kunnen splitsen van XML bestanden voor het los inlezen of het los uitsturen van bestanden. Of een actie voor bijvoorbeeld het transformeren van XSLT bestanden.

Endpoints

Een endpoint is, zoals de naam al doet vermoeden, het eindpunt van uw integratie. Oftewel, waar moet het bericht naartoe? Deze komen in de volgende soorten:

Verschillende acties toepassen in één stroom

Met DataHub heeft u de mogelijkheid om verschillende acties toe te passen in één stroom. Ook kunt u bepaalde acties ondergeschikt maken aan andere, waardoor u flexibel tussenstappen kunt toevoegen. Waar integraties voorheen bestonden uit een vast formaat, zijn acties nu vrij in te vullen en kunt u meerdere taken uitvoeren. Ook kunt u hierdoor meerdere omgevingen aanspreken zonder hier nieuwe stromen voor te moeten inrichten. Bijvoorbeeld wanneer u een bericht binnenkrijgt, éérst data moet ophalen bij een externe partij, om vervolgens deze informatie weer samen te voegen in het bericht. U kunt eenvoudig stappen toevoegen of wijzigen zonder de hele stroom te herzien.

Duik in de mogelijkheden van DataHub

Door de simplificatie van het opzetten van integraties kunt u nu zelf nieuwe stromen in gebruik nemen. Wél adviseren we om iemand binnen uw operatie hiervoor op te leiden om optimaal te profiteren van de mogelijkheden en best-practices. Wilt zelf aan de slag met integraties? Meld u dan aan voor onze Academy en krijg toegang tot 50+ e-learnings en Q&A sessies.

Socials

Geralateerde artikels