hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

WMS

TMS

Retail Logistiek: een effectieve supply chain start met deze retailspecifieke functionaliteiten

04 mei 2023

3 min lezen

Groei, omzet, innovatie. Bent u thuis in de retail logistiek? Dan bent u verzekerd van werk. ‘It’s like hitting a home run’. Maar voor niets gaat de zon op. Want retail logistiek komt met een lading uitdagingen. Denk aan seizoensfluctuaties en een grote hoeveelheid kleine bestellingen (lees: veel handling). Maar ook torenhoge verwachtingen als het gaat om levertijden, ordernauwkeurigheid en productkwaliteit. ‘Wat kan slimmer, sneller, efficiënter?’ is de vraag die continu rondzingt. En alleen 3PL’ers die innovatieve oplossingen en technologieën inzetten om de supply chain te verbeteren zijn een match voor retailers.

Blijf de concurrentie voor. En stem uw diensten af op de unieke behoeften van uw klanten. Maak gebruik van retail specifieke functionaliteiten. Zonder zwaar te hoeven investeren. Dit zijn de belangrijkste functionaliteiten die u meteen kunt inzetten.

1. Ondersteun moeiteloos verschillende leveringsvereisten

Retailers bedienen staat gelijk aan een scala aan leveringseisen. Daarom biedt 3PL Dynamics u de flexibiliteit hierop in te spelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Per afleveradres een ander soort palletsoort
  • Vereisten qua palletdimensies aan hoogte of gewicht
  • Tussenpallets
  • Aantal labels en soort labels
  • Per klant (afleveradres) eigen GS1-adresnummerrange
  • Aantal artikelen, batches of THT op één pallet
  • THT-volgorde, voorkom dat producten met een oudere THT op dezelfde locatie worden geleverd
  • Max THT op leverdatum
  • Tijdens acties/promoties per order kunnen afwijken van de aflevereisen

2. Masterdata: het hart van uw processen

Bestellingen op het juiste adres op het juiste moment afleveren. Het begint allemaal bij de kern: de hygiëne van uw masterdata. En dat begrijpen we. Zo biedt 3PL Dynamics meerdere opties om de kwaliteit ervan te stroomlijnen en te verbeteren. Bijvoorbeeld:

  • Koppel een adres aan één masteradres
  • Routeer verschillende adressen naar één adres
  • Gebruik verschillende kwaliteit statussen tijdens het proces.
  • Bepaal automatisch de quarantainestatus
  • Registreer serienummers
  • Werk met de besteleenheid versus de logistieke eenheid

3. Order picking

Retail logistiek vereist een breed scala aan orderverzamelingsvereisten. Ondersteun elke stroom die uw klant vraagt.

  • Gecombineerde orderpicking per afleveradres
  • Orderpicking per afleveradres, per rolcontainer of pickpallet
  • Standaard afleverschema's per distributiecentrum
  • Voorraadtoewijzing op basis van prioriteit per filiaal
  • ijsAsignar inventario a la sede central y ofrecer a las sucursales individuales la posibilidad de realizar pedidos. voorraad toe aan het hoofdkantoor en biedt individuele filialen de mogelijkheid om bestellingen te laten plaatsen
  • Picking instructies; automatische weergave van instructies op devices

4. EDI messages

Communiceer met de nieuwste EDI-technologie moeiteloos en realtime met klanten en derden. Inclusief:

  • Orderupdates (regels)
  • Desadv per afleveradres en/of hoofdkantoor
  • Voorraadstatussen
  • Real-time API’s voor voorraadoverzicht
  • Real-time API’s voor het uitvoeren van voorraadmutaties. Ook als de voorraad al is gepickt
  • Track-trace pickpallets terug tot de ingeslagen pallet

5. Transport

Speel eenvoudig in op de toenemende verwachtingen qua levertijden. Leg alle benodigde informatie vast in 3PL Dynamics om een vlotte levering te garanderen:

  • Openingstijden / Slottijden
  • Spoorboekje / Leverschema
  • Voertuigeisen bij aflevering, milieuzone, pompwagen, etc.
  • Automatische laadmeter berekening op basis van bestelde voorraad

6. Customer Service

Ondersteun uw klanten bij het bereiken van het hoogst haalbare niveau van klantenservice en voeg retourlogistiek toe aan uw portfolio.

  • Retour orderbeheer. Maak een issue order aan, registreer de retourgoederen en koppel deze aan de bijbehorende zending
  • Backorders
  • Koppel de ondertekende CMR automatisch en toon deze op het webportaal of deel informatie automatisch via EDI

7. Pallet uitwisseling – CHEP

Volg de uitwisseling van pallets met slimme integraties en vooraf gedefinieerde (automatische) workflows.

  • Integratie met Palletpool organisaties (CHEP)
  • Automatisch bepalen: Verrekenen, Ruilen, Palletpool
Retail logistiek in Dynamics

Meer weten?

Wilt u ook uw retail specifieke logistieke processen vereenvoudigen? Met meer dan 300+ implementaties weten we hoe we uw bedrijf kunnen ondersteunen. Neem contact met ons op en ontdek het zelf.

Socials

Geralateerde artikels