hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

WMS

Business Central

De meest gestelde supportvraag van 2023. En hoe u dit zelf oplost

04 jan. 2024

4 min lezen

We hopen dat uw jaar soepel is verlopen, zonder al te veel supportmeldingen. Maar soms ontkomt u er niet aan. En dan helpen we u op support graag zo snel mogelijk weer op weg! Wist u dat veel van uw vragen en uitdagingen ook bij andere logistieke dienstverleners spelen? Daarom behandelen we in deze blog de meest gestelde supportvraag van 2023. En we leggen u uit hoe u dit eenvoudig zelf kunt oplossen.

De #1 supportvraag van 2023

De vraag die dit jaar het meest voorbij is gekomen is: “Mijn scanproces werkt niet naar behoren – wat moet ik nu doen?” We krijgen dit jaar veel vragen over scanning, een belangrijk en primair proces voor uw operatie. Gelukkig kunt u veel problemen voorkomen of zelf oplossen. Hieronder geven wij een overzicht van de meest voorkomende supportmeldingen en hoe u deze kunt aanpakken:

1. Mijn scanner heeft een instabiele internetverbinding

Geen zin in gedoe met haperende scanners? De sleutel tot succes ligt in een stabiele en snelle internetverbinding. De juiste positionering van access points is essentieel voor een stabiele WiFi-verbinding in de ruimte waar uw scanmedewerkers aan het werk zijn.

2. Mijn scanners werken niet meer na de overstap van OnPremise naar SaaS

Merkt u dat uw scanners het laten afweten na de overstap van OnPremise naar SaaS? U bent niet de enige. Maar gelukkig is dit veelvoorkomende probleem eenvoudig op te lossen. Vóór de migratie heeft het ITOPS-team u voorzien van een nieuwe URL voor uw Business Central-omgeving. Zorg ervoor dat deze URL ook is ingesteld op uw scanners.

3. Mijn scanners hebben last van vertraging

Ondervind u vertragingen bij het gebruik van uw scanners? Geen zorgen, daar hebben we een oplossing voor. Het scanproces, dat draait op een Webservice-call, kan vooral voor SaaS-klanten enkele beperkingen met zich meebrengen. Om het scanproces niet te belasten, is het cruciaal om andere inkomende webservices zoveel mogelijk buiten de productietijd uit te voeren. Denk hierbij aan taken zoals het ophalen van gegevens voor een PowerBI Dashboard of het uitvoeren van JetReports.

Bovendien kunnen kleine functionele aanpassingen in de scanfuncties aanzienlijke verbeteringen in de prestaties opleveren. Neem bijvoorbeeld het invullen van het “Document type”; dit zorgt voor minder locking van de tabel. Ook kunt u de functie “Analyze Performance” gebruiken om de scanfuncties te analyseren voor verbeteringen:

Note: Aanpassingen in de scanschermen altijd eerst in de RAPP-omgeving testen.

4. Ik ervaar conflicten in de scansessies

Heeft u last van conflicten in de scansessies? Dan zijn hier enkele tips om uw scansysteem soepel te laten draaien. We raden altijd aan om elke scanmedewerker met een eigen scanner te laten werken. Maar ook het niet opruimen van oude scansessies is een mogelijke boosdoener voor conflicten en ongewenste foutmeldingen. Ons advies? Maak er een gewoonte van om dagelijks de scansessies op te ruimen. Dit kunt u doen door gebruik te maken van de Opschooninstelling (Tabel nr. 11155081). Of maak een Taakwachtrijpost aan met de volgende parameters:

U kunt de Taakwachtrijpost zo instellen dat het elk uur alle scansessies verwijdert die ouder zijn dan één dag.

Note: We adviseren om kritisch de schedule van alle taakwachtrijposten na te lopen en deze zo lang mogelijk te houden. Veel taakwachtrijposten worden 1x per minuut gepland, vaak is dit niet nodig.

U kunt er ook voor kiezen om scansessies handmatig te verwijderen vanuit het scherm “Scan Sessies”:

5. Scan Emulator Web werkt niet

De Scan Emulator webtool is een nuttige tool die ongetwijfeld regelmatig wordt gebruikt, zowel in de PROD-omgeving als in RAPP/TEST. Het kan echter voorkomen dat de tool niet naar behoren functioneert. In dat geval kunt u het probleem vaak al oplossen door het bedrijf opnieuw te registreren. Vanuit de PROD-omgeving kunt u dit proces uitvoeren voor alle omgevingen.

Let op: heeft u meerdere bedrijven, dan moet u elk bedrijf opnieuw registreren. Houd hier rekening mee om ervoor te zorgen dat de Scan Emulator Web goed blijft functioneren.

De URL’s onder “App Platform Registrations” zijn leidend voor niet-PROD-omgevingen. We raden u aan deze URL’s te testen wanneer de Scan Emulator Web (vanuit de zoekfunctie) niet naar behoren functioneert.

5 tips voor een goed scenario

In deze blog hebben we u geholpen met de meest gestelde supportvraag van 2023. Maar nog steeds kan het voorkomen dat u tegen onverklaarbare foutmeldingen aanloopt en u de hulp nodig heeft van onze Boltrics collega’s. Vanzelfsprekend staat het Boltrics Supportteam dan voor u klaar! Maar wij hebben uw hulp nodig om u zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Een goed scenario zorgt ervoor dat onze supportafdeling kan onderzoeken waar het probleem zich voordoet en de oorzaak permanent kan oplossen. Zonder scenario is het als zoeken naar een naald in een hooiberg. Dus waar moet een goed scenario aan voldoen? Hier zijn 5 tips om tot de kern van het probleem te komen: Voorkom datacorrecties met 5 tips voor een goed scenario

Socials

Geralateerde artikels