Nachtopening haven van Antwerpen
20 mrt. 2017
Er was veel om te doen en eindelijk is het zover: vanaf vandaag kunnen vrachtwagens ook ‘s nachts containers laden en lossen aan het Deurganckdok. Zowel containerterminal operator MSC PSA als DP World openen nu dag en nacht (uitgezonderd op zondag) de deuren voor de aan- en afvoer van containers. Voor velen een win-win-situatie aangezien verwacht wordt dat enerzijds de werking van de terminals optimaler zal verlopen, maar ook gunstig is voor het drukke verkeer rond en in Antwerpen.
Verruiming openingsuren
Tot voor kort waren beide terminals ‘slechts‘ tot 21u30 bereikbaar met piekmomenten om 11u en 17u. Met dit initiatief hoopt men de piekmomenten af te vlakken en zo ook de containerbehandeling en -transporten te verspreiden.
Win-win situatie
De initiatiefnemers zien enkel voordelen: voor hen, voor chauffeurs, maar ook voor de mobiliteit in en rond Antwerpen.
Terminals
De terminals hopen hun capaciteit te optimaliseren en volumes meer te kunnen spreiden. Hierdoor willen ze ook een verbeterde dienstverlening verlenen.
Chauffeurs
Men verwacht een aanzienlijke daling in de lange file- en wachttijden waarmee vrachtwagenchauffeurs vandaag de dag geconfronteerd worden. Dit vermindert de druk en stress voor vrachtwagenchauffeurs en klanten.
Mobiliteit Antwerpen
Volgens het Antwerps Havenbedrijf zou20 procent van alle verkeer in en rond Antwerpen havengerelateerd zijn. Als een deel hiervan verschoven kan worden naar de daluren, geniet iedereen mee van een verbeterde mobiliteit.
Enkel voordelen?
Het initiatief lijkt zonder twijfel gunstig voor heel wat factoren. Toch zijn er hier en daar ook bedenkingen en beperkingen. Zo is er bijvoorbeeld de douane die (nog) niet deelneemt aan de nachtopening. Bijgevolg moeten alle douaneformaliteiten op voorhand geregeld zijn om in orde te zijn op het moment van laden/lossen. Ook de openingsuren van andere spelers binnen de logistieke sector (denk maar aan magazijnen en verladers) wijzigen momenteel niet. Het is bovendien ook niet duidelijk of zij daadwerkelijk zullen volgen in de toekomst.
Tenslotte heb je ook nog de vele vragenrond het nachtwerk bij vrachtwagenchauffeurs en hoe dit gecompenseerd zal worden.
Ook benieuwd of de voordelen zullen opwegen t.o.v. beperkingen of nadelen? De toekomst zal het uitwijzen en het is hoogstwaarschijnlijk niet het laatste wat hierover verteld is.