hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

Hoe zit het ondertussen met de Brusselse geluidsnormen?

07 apr. 2017

Sinds begin dit jaar was er veel om te doen en het politieke dossier zit nog steeds muurvast. Maar wat is nu eigenlijk het probleem en hoe zit het ondertussen?

Wat is de situatie?

We gaan hiervoor even terug naar 1999, het jaar waarin Brussel strikte geluidsnormen oplegt voor vliegtuigen die over het Brussels Gewest vliegen. Al snel voert de Brusselse regering ook een tolerantiebeleid door waarbij vliegtuigen enkel een waarschuwing krijgen als ze de geluidsnormen niet strikt naleven. Kortom, een jarenlange toegeving op de strikte geluidsnormen. Deze toegeving is bij aanvang van ditjaar echter opgeheven door Brussel, waardoor er vanaf nu nultolerantie is wat betreft geluidsnormen.

Wat is het probleem?

Door de afschaffing van deze tolerantiedrempel ontstond al snel een belangenconflict. De Brusselse overheid heeft namelijk een regionale bevoegdheid, maar de vluchtroutes worden bepaald door Belgocontrol, een federaal orgaan. Luchtvaartmaatschappijen moeten bijgevolg de vluchtroutes volgen die opgelegd wordt door een federale instantie maar riskeren hierdoor hogere boetes van een regionale overheid.

Welke vluchten riskeren boetes en wat is de impact?

Zo goed als alle maatschappijen en vluchten zullen impact voelen van deze maatregel, maar het zijn toch vooral de vrachtmaatschappijen die de meeste en hoogste boetes riskeren. Ook vrezen de maatschappijen voor een daling in het aantal cargovluchten wat direct tot het verlies van zo’n 1500 jobs kan leiden.

Waarom plots nultolerantie?

De grote vraag bij velen is waarom de Brusselse Overheid – na jarenlange tolerantie – nu toch beslist de tolerantie op te heffen? De Brusselse overheid benadrukt dat deze maatregel in hoofdzaak bedoeld is om de levenskwaliteit en nachtrust van Brusselse inwoners te verbeteren. Zwaar protest van bewoners en verschillende actiecomits dwingt de Brusselse overheid om actie te ondernemen.

En nu?

De verschillende partijen in deze zaak zijn er tot op vandaag nog niet in geslaagd om een compromis te vinden. De Vlaamse Overheid heeft voor de 2e maal een belangenconflict ingevoerd om de maatregel zo lang mogelijk uit te stellen en hoopt alsnog een oplossing te vinden waarin alle partijen zich kunnen vinden. Maar als er voor 20 april geen oplossing is, zal de nultolerantie alsnog worden ingevoerd en dat is zonder twijfelslecht nieuws voor de luchtvracht- en logistieke sector in ons land.

Bron:https://multimedia.tijd.be/uitgelegd/zaventem/welke-vluchten-riskeren-een-geluidsboete

Socials

Geralateerde artikels