hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

Tips

EDI-integratie: niet nieuw, wel cruciaal

25 apr. 2017

Met de komst van het internet is er veel veranderd en verwacht men maximale transparantie over producten, prijzen, processen, etc. Niet de marketeer of de producent, maar de consument zelf bepaalt in grote mate welk product en leverancier zijn voorkeur geniet. Via het internet vergelijkt de klant gemakkelijk prijzen, diensten en beoordelingen. Meestal kiest de consument voor de beste en snelste service en een slechte beoordeling doet de klant al snel afhaken, dan klikt hij of zij weg of gaat naar de concurrent.

Maar niet alleen de consument is strenger geworden, ook ketenpartners zijn minder trouw aan vaste partners. Leveringsfouten, slechte communicatie, issues of niet de goedkoopste op de markt.. verschillende redenen waardoor ook bedrijven gemakkelijk overstappen naar een andere partner.

Ook concurrentie tussen ketenpartners

Globalisering en e-commerce zorgen ervoor dat klanten niet meer gebonden zijn aan bepaalde winkels, maar via verschillende kanalen hun producten of diensten kunnen kopen. De markt versnippert en is complex aangezien verschillende verkoopkanalen strijden om de snelste en beste service. Inspelen op deze veranderingen vraagt maximale flexibiliteit van de logistieke sector. Harde concurrentie om klanten, maar dus ook tussen de ketenpartners zelf.

Concurrentievoordeel?

Het is voor ketenpartners meer dan ooit zoeken naar hun concurrentievoordeel binnen de keten. Efficiƫnte en foutloze gegevensuitwisseling levert volgens logistiek.be een duidelijk concurrentievoordeel op met het oog op maximale transparantie binnen de sector.

EDI-integratie

EDI bestaat al sinds de jaren '60-'70, maar is meer dan ooit cruciaal als communicatiemiddel binnen de logistieke keten. Deze methode van gegevensuitwisseling zou volgens logistiek.be dan ook meer aandacht moeten krijgen in de bedrijfsstrategie. Het zorgt namelijk voor een automatische, snelle en foutloze gegevensuitwisseling waardoor bedrijven zowel tijd als geld kunnen besparen. Bovendien kan iedere partij zijn eigen communicatiemethode blijven gebruiken en toch snel en eenvoudig communiceren met ander partijen die deze informatie dan weer ontvangen op de manier en in de vorm hoe zij dit wensen.

Kortom, in een wereld waar transparantie, snelheid en accuraatheid belangrijke pijlers van de logistieke business zijn, is EDI-integratie de oplossing. Geen idee hoe u hieraan moet beginnen? Contacteer ons voor meer informatie!

Socials

Geralateerde artikels