hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

Business Central

How to

Zet profielen naar uw hand in 6 stappen

30 jul. 2020

3 min lezen

Of het nu gaat om de achtergrond van uw PC of de verschillende kleuren die u gebruikt in uw agenda, het liefst passen we zo veel mogelijk zaken aan naar onze smaak of voorkeur. Dat geldt voor vrijwel alles waar we invloed op uit kunnen oefenen in zowel ons privéleven, als op ons werk. Zo wilt u uw systeem zo efficiënt mogelijk inrichten en zoveel mogelijk tijd besteden aan zaken die voor u het belangrijkste zijn. Maar waar u liever het één te zien krijgt in uw 3PL Dynamics omgeving, wilt uw collega liever iets anders zien op zijn scherm. Gelukkig is dit te realiseren. Wilt u bijvoorbeeld dat uw sales vertegenwoordiger andere informatie ziet dan uw WMS orderverwerker? Wilt u ongeacht uw functie alleen de informatie zien die voor u relevent is? Maak dan gebruik van verschillende inrichtingen in uw profielen, zodat iedereen de juiste informatie te zien krijgt op het scherm. Hoe? Dat kan snel en efficiënt aan de hand van onderstaande stappen.

Update naar de webclient

Sinds de major release van Microsoft eind 2019, is er nog maar één client beschikbaar: de modern client. In de volksmond ook wel bekend als de webclient. Een ingrijpende, maar veelbelovende stap. Omdat een Microsoft partner niet meer dan twee versies achter mag lopen voor haar licenties en vanwege onze altijd up-to-date belofte, komt ook voor u een update naar de webclient steeds dichterbij. Waar uw collega’s wellicht angstig zijn voor deze update vanwege de impact en het werk dat daarbij komt kijken, kunt u deze update juist gebruiken om uw processen te optimaliseren en uw informatievoorziening te vernieuwen. Zo dient u bij de transitie van de windowsclient naar de webclient uw profielen opnieuw te configureren. Het uitgelezen moment dus om de rollen in uw organisatie opnieuw te definiëren en uw systeem klaar te maken voor de toekomst.

Configureer uw profielen stap voor stap

Wanneer u uw profielen gaat configureren, doorloopt u onderstaande stappen. Houd hierbij wel in gedachte dat de aanpassingen die u doet ook voor uw collega’s van toepassing zijn. Maak dus profielen die afgestemd zijn op de eindgebruiker.

1. Ga naar de vernieuwde zoekfunctie en vertel wat u wilt doen (ALT + Q). Navigeer naar ‘Profielen (rollen)’.

2. Selecteer het profiel waarin u de aanpassingen gaat doen. Klik vervolgens op ‘Pagina’s aanpassen’.

3. Een tweede tabblad opent waarin u de aanpassingen kunt doen. Ontgrendel de pagina door te klikken op het slotje boven in uw scherm.

4. Selecteer een onderdeel en bepaal wat u ermee wilt doen. U kunt bijvoorbeeld het onderdeel verbergen. Wanneer u dat gedaan heeft, wordt het gearceerd weergegeven of is het lichter van kleur en cursief zichtbaar. Daarnaast kunt u elementen herstructureren door deze te verplaatsen.

5. Op de lijsten kunt u velden toevoegen door het activeren van ‘+ veld’. Op deze manier kunt u de gewenste kolommen tonen per profiel. Daarnaast kunt u ook de breedte van de kolommen aanpassen, zodat de informatie in zijn geheel zichtbaar is voor de gebruiker.

6. Eindig het configureren door te klikken op ‘gereed’. Hiermee slaat u de aanpassingen op. Vervolgens kunt u het tabblad afsluiten.

Meer weten over de nieuwe webclient?

Wilt u nog meer tips en tricks omtrent het configureren van profielen of de algemene look & feel van de webclient? Schrijf u dan in voor een training door te mailen naar request@elevate-it.be of neem hier contact met ons op.

Socials

Geralateerde artikels