hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

How to

Voorkom zorgen en geniet van de zomer: 5 foutmeldingen direct opgelost

28 jul. 2022

5 min lezen

De zomervakantie staat voor de deur! En dat betekent dat het weer tijd is om op avontuur te gaan: of dit nou naar de achtertuin is of naar de Costa del Sol. Voor de meesten is de zomer een tijd om tot rust te komen en weer op te laden. Dan wilt u ook met een gerust hart op vakantie gaan. Eerder schreven we al een blog over hoe u het stokje over kunt dragen. Om hierbij te helpen hebben we 5 veelvoorkomende foutmeldingen op een rijtje gezet, en hoe u deze zelf kan oplossen.

1. Uitslag geeft aan geen voorraad toe te wijzen

Krijgt u te maken met deze foutmelding? Check de volgende zaken:

1. Is er voorraad? Voldoet de regel aan alle condities?
Bijvoorbeeld:
– Heeft het de juiste THT?
– Wordt de maximale hoogte van de drager overschreden?
– Voldoet het aan de kwaliteitscode?

2. Staat de voorraad op de juiste plek?

3. Is de voorraad opgenomen in een andere uitslag?
Dit is niet de bedoeling. Dit kunt u eenvoudig checken op het uitslagdocument.

4. Zit er iets in de dagboeken? Vindt er toevallig net een inventarisatie plaats?
Dit is niet de bedoeling.

5. Zijn er openstaande orderpick documenten waarin de voorraad is opgenomen?
Maak gebruik van voorraadanalyse.

2. Mijn factuur klopt niet

Het is belangrijk om de foutmelding goed te lezen en interpreteren. In veel gevallen kunt u het moeiteloos zelf oplossen. Laten we het testen!

Foutmelding: “Aantal per eenheid moet een waarde hebben in Verkoopregel: Documenttype=Factuur, Documentnr.= 12345, Regelnr.=70000. Het veld kan niet nul of leeg zijn.”

De foutmelding geeft aan dat het ‘aantal per eenheid’ een waarde moet hebben en dat nu niet heeft. Wat houdt dat in?
Er gaat waarschijnlijk iets mis bij het klantcontract waarin de eenheden van de dienst zijn vastgelegd. In het klantcontract staat de eenheid ‘LOS’ bij het bewaarloon (Afbeelding 1). Maar op dienst 3002 (Bewaarloon) mist de eenheid ‘LOS’, waardoor het systeem niet weet waar hij mee moet rekenen (Afbeelding 2). Door te klikken op Dienst 3002 > Navigeren > Eenheden, kan de dienst ingevoegd worden (Afbeelding 3). Nu is de foutmelding opgelost en kan de factuur gedraaid worden.

Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3

3. Printen lukt niet

Klaar voor de volgende test? Ook hier geldt weer: lees en interpreteer de foutmelding en ontdek hoe u uw eigen foutmelding kunt oplossen.

Foutmelding: Fout tijdens printen ZPL: Een aanroep voor System.Net.SocketsTcpClient is mislukt met dit bericht: A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond.
Let op: een time-out op dit ip-adres kan erop duiden dat printer niet beschikbaar is, of zelfs het papier op is.

Bij dit voorbeeld uit de praktijk ontstaat er een foutmelding bij het printen van ZPL:
De foutmelding geeft aan dat het systeem geen verbinding kan maken met de printer en dat de printer mogelijk niet beschikbaar is. Wat houdt dat in? De foutmelding geeft aan dat de fout niet in het systeem zit, maar bij de printer. Door te controleren wat er misgaat bij de printer kan de fout makkelijk achterhaald worden. In dit geval: de stekker zit niet in de printer.

4. DataHub foutmelding opsporen

En door naar de volgende! Bij de DataHub zijn er twee manieren om te achterhalen of er een foutmelding is binnen uw stromen.

1. U ontvangt een mail op het door u ingestelde e-mailadres. Zorg ervoor dat deze meldingen ook bij uw collega’s terecht komen, bijvoorbeeld door de meldingen naar een algemeen e-mailadres te laten sturen.

2. Of kies ervoor om zelf op zoek te gaan. Navigeer naar de ‘DataHub Exports’ en bekijk de lijst. Staat hier een export tussen waarvan de laatste error rood kleur? Dan betekent dit dat er iets is misgegaan.

Fout ontdekt? Dan kunt u nu aan de slag gaan met het oplossen, volg hiervoor de stappen in de onderstaande video.

5. Het boeken van een drager op een uitslag

Foutmelding: Partijnr. B18023178 komt na boeking op een negatief niveau. Dit is niet toegestaan.

Krijgt u de bovenstaande melding? Geen zorgen, we lossen dit samen op! De melding wordt veroorzaakt doordat u de voorraad van een drager af probeert te boeken terwijl de voorraad al op “0” staat. Dit kan wel eens gebeuren, maar hoe nu verder?

Optie 1: Zoek via de analyselijsten de partij op via de partijkaart en ga de bijbehorende artikelposten na. Gezien het korte tijdsframe in bovenstaand probleem bent u op zoek naar de laatste mutaties die op de partij uitgevoerd zijn. Als u ziet dat de partij via een negatieve correctie op “0” is gezet, dan kunt u met het gerelateerde document/gebruikersid op zoek gaan naar de oplossing van het probleem. U kunt overwegen de drager met een verplaatsingsdagboek terug te zetten naar het oude partijnummer.

Optie 2: Een andere mogelijke oplossing is om de vervoerder opnieuw toe te wijzen aan de zending. Verwijder de huidige detailregel op de zending en wijs deze opnieuw toe aan dezelfde vervoerder. Het kan zijn dat u het resultaat eerst een paar statussen terug moet zetten, dit is afhankelijk van uw layout.

Wij staan voor u klaar

Lukt het niet? Geen paniek! Wij staan zoals altijd gewoon voor u klaar. Heeft u een compleet scenario én weet u zeker dat de functionaliteit gisteren nog werkte en vandaag niet meer? Neem contact met ons op viaaak dan een melding aan via info@elevate-it.be. We kijken graag met u mee.

Fijne zomer!

Socials

Geralateerde artikels