hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

Trends

Stilstand wordt achterstand: durf te veranderen

03 jun. 2021

3 min lezen

Of het nu gaat om een enorme omzet daling, of juist een dusdanige stijging in handel dat u het niet meer bij kunt benen. De coronacrisis heeft gezorgd voor noodzakelijke veranderingen in de gehele logistieke sector. Maar ondanks dat is verandering op zich niets nieuws. Toenemende concurrentie, een grotere informatie behoefte van klanten, nieuwe technologieën; verandering is een continu proces, of we het willen of niet. Een groot aantal van deze veranderingen gaat langzaam, geleidelijk en kunnen we uitstekend zien aankomen. Disruptieve ontwikkelingen van spelers als Amazon, Uber en Tesla – die door middel van nieuwe technologieën en concepten de markt in een keer volledig op z’n kop kunnen zetten – gaan een stuk sneller en kunt u al minder goed zien aankomen. Niemand voorzag echter de gedwongen verandering als gevolg van de coronacrisis. Geen geleidelijke en voorspelbare innovaties, maar abrupte en omvangrijke ontwikkelingen waar u als logistiek dienstverlener ook in mee moet. Of u het wilt of niet.

Zo sprak ik laatst een logistiek dienstverlener die transportactiviteiten naar Zuid-Europese landen verzorgt, met als gevolg een volume daling van 80%. Daarbij ligt Ocean Freight compleet plat, terwijl prijzen voor luchtvracht sky high gaan. Of het nu in positieve zin of negatieve zin is, door dit soort ontwikkelingen wordt u gedwongen om te acteren. U wordt gedwongen om als organisatie snel te schakelen. Alleen zo blijft u in de wedstrijd en alleen zo voorkomt u dat u eraf gereden wordt. U dient dus wendbaar te zijn.

Veranderen is noodzakelijk, meer nog dat het ooit geweest is

Om continue te kunnen veranderen, ofwel een wendbare organisatie te zijn, zijn meerdere zaken van belang. Nu meer dan ooit.

IT als basis mindset voor de logistiek

Tech Intensity is een term die door Satya Nadella, de CEO van Microsoft, wordt gebruikt om het belang aan te geven IT voor bedrijven in een digitale wereld. Samengevat: het wordt als organisatie steeds belangrijk om IT-minded te zijn. De meeste bedrijven begrijpen dat IT een noodzakelijke voorwaarde is om hun business te kunnen doen. Offline en volledig losstaand van andere partijen opereren is er al lange tijd niet meer bij. Desalniettemin kom ik nog geregeld bedrijven tegen die dit zien als noodzakelijk kwaad. Soms uitgesproken, soms zegt men het niet, maar denkt men het wel. Als dat het geval is zult u alleen veranderen als het moet, oftewel reactief. De kans is groot dat met de snelheid van veranderen in deze tijd, u dan op enig moment te laat bent. Dat u achterin het peloton zit en er af gereden wordt. Om die reden is het van belang dat u als logistiek dienstverlener meer IT-minded wordt. Dat er mensen in uw organisatie zijn die affiniteit met IT hebben en continu kijken hoe ze hiermee uw bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren.

Aansluiten op uw klantwens

Op die manier legt u de basis om veranderingen het hoofd te kunnen bieden, beter aan te kunnen sluiten bij de wensen van uw (nieuwe) klanten en uw bedrijf efficiënter te maken. Het resultaat? Een wendbare organisatie die kan anticiperen op veranderingen, betere dienstverlening richting klanten kan leveren en onder aan de streep meer overhoudt.

Socials

Geralateerde artikels