hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

WMS

How to

Maak onderscheid binnen partijen in uw warehouse

09 apr. 2020

4 min lezen

Beschadigde voorraad ontvangen? Voedingsmiddelen met een korte ‘tenminste houdbaar tot’-datum in opslag? Of verandert de situatie van uw opgeslagen producten? De kwaliteit van producten kunnen onderling uiteenlopen. Waar de ene pallet binnen een partij in perfecte staat is vervoerd, kan een andere pallet verschillend beoordeeld worden in verband met bijvoorbeeld de houdbaarheidsdatum. Klinkt logisch, maar hoe houdt u overzicht in alle verschillende kwaliteitsoordelen? De functionaliteit customer quality biedt uitkomst.

Wat is customer quality?

Met de functionaliteit customer quality maakt u onderscheid in kwaliteit per pallet binnen een partij. Door deze kenmerken te koppelen aan uw WMS kunt u goederen op alle momenten in het logistieke proces controleren op kwaliteit. De resultaten van de kwaliteitscontrole worden daarbij gekoppeld aan de betreffende goederen, artikelen, partijen of batches. Zo kunt u de kwaliteit een ander label geven wanneer bijvoorbeeld de voedingsmiddelen op een specifieke pallet niet meer geschikt zijn voor menselijke consumptie maar nog wel voor diervoeding. Ook is het mogelijk om verschillende kwaliteitslabels toe te kennen wanneer een deel van de partij licht beschadigd is. Een ander onderscheid kan gemaakt worden wanneer u als logistiek dienstverlener de retouren van uw klant anders wilt labelen dan de andere pallets in de partij. Retouren hebben vaak niet dezelfde waarde als “nieuwe” producten. Uw klant kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de retouren opnieuw te verkopen, maar tegen gereduceerd tarief. Wanneer u customer quality gebruikt, heeft u snel inzicht in de staat en waarde van uw opgeslagen producten.

Hoe werkt Customer quality?

Definieer kwaliteit bij ontvangst

Allereerst kunt u de kwaliteit definiëren bij inslag. Een korte inspectie van de ontvangen artikelen zorgt ervoor dat u later in het proces makkelijk een specifieke partij en kwaliteit van de voorraad kunt afroepen. De meegegeven kwaliteit wordt meegenomen in de allocatie.

Kwaliteitskenmerken wijzigen in uw warehouse

Vervolgens is het mogelijk om de kwaliteit te veranderen terwijl de partijen in uw warehouse zijn opgeslagen. Uw klant kan zelf de kwaliteit van een pallet wijzigen door middel van een RCV-STOCKDATACHNGE bericht. Daarnaast kunt u met de juiste inrichting ook tijdens het scanproces makkelijk het kwaliteitskenmerk van een pallet wijzigen. Er kan op dat moment een automatisch bericht naar de klant gestuurd worden met de nieuwe kwaliteit van de pallet en de reden van de kwaliteitswijziging. Dit gebeurt aan de hand van het berichtsoort SND-STOCK-ADJUSTMENT.

In de praktijk

Met het gebruik van de functionaliteit customer quality kunnen klanten voorraad afroepen op basis van de gewenste kwaliteit, aangegeven op de uitslagorder. In de allocatie van de voorraad wordt de gevraagde kwaliteit meegenomen. Wanneer een specifieke kwaliteit wordt gevraagd, dan wordt de voorraad met een andere kwaliteitskenmerk ook niet gealloceerd. Welke kwaliteitskenmerken en labels u gebruikt is per klant in te richten.

Stappenplan: customer quality inrichten

Wilt u aan de slag met de mogelijkheden van customer quality? Maak zelf nieuwe kwaliteitslabels aan met onderstaande 5 stappen.

1. Maak een nieuw kenmerk aan.

2. Koppel bij kenmerkingstellingen het kenmerk aan een vrij kenmerk op de documentregel. Het kenmerk dient ook meegenomen te worden in de posten. U kunt het statussjabloon voor kwaliteit inrichten. Eventueel kunt u per klant een eigen sjabloon maken.

3. Koppel vervolgens het sjabloon aan de klantkaart via ‘klant statuskenmerken’

4. Na inrichting dient u eenmalig de bestaande voorraad te voorzien van het standaard kenmerk door middel van het verplaatsingsdagboek.

5. Tot slot moeten de EDI-berichten worden uitgebreid. Zo moet in het bericht (RCV-RECEIPT) bij de inslagorder toegevoegd worden welke kwaliteit ontvangen wordt en bij de uitslagorder (RCV-SHIPMENT) welke kwaliteit geleverd moet worden. Optioneel kunnen berichtsoorten RCV-STOCKDATACHNGE en SND-STOCKDATACHNGE ingericht worden. Met behulp van RCV-STOCKDATACHNGE berichten kan de klant via een EDI-berichten de wijzigingen aanpassen. Met behulp van SND-STOCK-ADJUSTMENT kunnen er kwaliteitswijzigingen teruggekoppeld worden naar de klant.

Deze berichten worden geleverd “as is” zonder garanties en geven geen rechten. U neemt alle risico’s aan voor gebruik.

Hulp nodig bij het inrichten van customer quality in uw WMS? Neem contact met ons op.

Socials

Geralateerde artikels