hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

How to

WMS

Stappenplan: Samengestelde artikelen uitslaan in uw warehouse

10 mrt. 2022

3 min lezen

De afgelopen twee jaar hebben de verhoudingen in de logistieke sector volledig omgegooid. Grotendeels door de gevolgen van Covid. Sommige bedrijven hebben geprofiteerd van een toenemende klantvraag. Maar er zijn ook bedrijven die tot wel 90% van hun bedrijfsactiviteiten hebben zien teruglopen. Om met deze snel veranderende factoren om te gaan, is het hebben van een flexibel systeem van groot belang. Alleen zo kunt u inspelen op nieuwe kansen in de logistieke markt.

E-commerce is booming

De opkomst van e-commerce mag hierbij niet onbenoemd blijven. In deze roerige periode hebben verschillende logistiek dienstverleners met activiteiten in de e-fulfilment gekozen voor 3PL Dynamics. Deze logistieke spelers hebben andere behoeften dan de traditionele ‘dozenschuivers’. Hierdoor is de branchestandaard uitgebreid met veel nieuwe functionaliteiten op dit vlak. Functionaliteiten waar u van kunt profiteren. Voegt u bijvoorbeeld waarde toe voor uw klanten door samengestelde artikelen uit te slaan? Lees dan verder hoe u dit toepast in 3PL Dynamics.

Samengestelde artikelen

Deze functionaliteit is geschikt voor e-fulfillers, maar ook te gebruiken in traditionele bedrijfsprocessen. Zo kunt u tegenwoordig bij veel webshops een bundel van artikelen bestellen. Denk bijvoorbeeld aan het starterspakket voor de beginnende tennisser. Bestaande uit een tennisracket én tennisballen. De consument gaat niet twee verschillende artikelen bestellen, maar selecteert eenmalig het starterspakket. Deze rekent hij als één af in de webshop van uw klant.

De logistiek dienstverlener aan zet

De bestelling is gedaan en het bericht komt als order binnen in 3PL Dynamics. Vervolgens kan de order automatisch gealloceerd worden met behulp van de taakwachtrijposten. De oorspronkelijke artikelregel wordt gesplitst en er ontstaan documentregels voor ieder artikel opgegeven in de receptuur van het starterspakket. Zo wordt het starterspakket niet als geheel naar uw magazijn gestuurd, maar treffen uw warehousemedewerkers een duidelijke gesplitste opdracht aan. De orderpicker wordt op pad gestuurd om de artikelen te verzamelen, in te pakken en deze te versturen naar de consument. Klinkt simpel, toch? Maar hoe richt u dit zelf in?

Samengestelde artikelen toepassen in 3PL Dynamics

Met samengestelde artikelen kunt u deze VAL-activiteit eenvoudig ondersteunen. Uw softwaresysteem splitst de order automatisch op tot klantartikelen waar uw orderpickers mee uit de voeten kunnen. Zo picken zij de verschillende artikelen, maar slaat u één samengesteld artikel uit. Het tennis starterspakket.

In onderstaande video ziet u hoe dit werkt in 3PL Dynamics:

Game. Set. Match.

Of uw klant nu een tennis starterpakket verkoopt, een mobiele telefoon inclusief lader en oortjes, of een ander product dat uit meerdere artikelen bestaat. Met samengestelde artikelen heeft u dit VAL-proces in no time onder controle. Wilt u meer weten? Of heeft u hulp nodig bij de inrichting hiervan in uw proces? Neem dan contact op via info@elevate-it.be. We helpen u graag naar de volgende ronde.

Socials

Geralateerde artikels