hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

WMS

Een keerpunt voor de logistiek: bent u future-proof?

28 dec. 2016

3 min lezen

De logistieke sector is op korte tijd veranderd. De economische crisis gekoppeld aan technologische ontwikkelingen speelt hierbij een grote rol en vormt een uitdaging voor bedrijven. Zo zouden businessmodellen, in tegenstelling tot vroeger, vandaag de dag voortdurend herbekeken moeten worden. Waar een businessplan voordien een succesformule was voor lange termijn, moet een bedrijf nu inspelen op continue veranderingen (met de technologische veranderingen op kop). U kan er niet meer omheen, de technologie evolueert zienderogen en dan stelt de vraag zich: technologie steeds aangepast op uw bedrijf of hoog tijd dat u uw bedrijf en processen aanpast op (nieuwe) technologieën? Een keerpunt.

Toegenomen concurrentie

Logistieke dienstverleners worden geconfronteerd met een stijgend aantal concurrenten binnen de sector. In de eerste plaats vanuit lagelonenlanden waar men kan profiteren van lagere kosten, ook voor transport- en logistieke activiteiten.
Maar de grootste bedreiging schuilt misschien wel in de toetreding van nieuwkomers met moderne businessplannen. Dit zijn bedrijven die de technologische evolutie omarmen en zo inspelen op wensen en noden van de markt (waar huidige marktspelers tekortkomen of kansen laten liggen).

Branchevervaging

Doorheen de jaren is de rol van transporteurs geëvolueerd. Waar ze initieel louter transportactiviteiten uitvoerden, leveren ze vandaag meer diensten binnen de logistieke keten. De nadruk ligt bovendien op snelheid, kwaliteit en service waardoor de keten aanzienlijk verkort. Verwacht wordt dat de rol van een logistieke dienstverlener nog verder zal evolueren waardoor ze tenslotte de volledige regie van de keten zullen beheren en de branche van ‘de transporteur’ als het ware vervaagt.
Ook zien we tegelijkertijd een nieuwe evolutie, waarbij bedrijven logistieke activiteiten terug insourcen o.w.v. o.a. de ketenverkorting. Op deze manier willen ze deze activiteiten zelf beheren om de snelheid, kwaliteit en service te garanderen.

Rendement

Het rendement van logistieke dienstverleners staat onder druk, o.a. door de toegenomen concurrentie.

IT

Net zoals andere sectoren, wordt de logistieke sector geconfronteerd met een technologische evolutie. Deze verandering biedt nieuwe opportuniteiten voor bestaande spelers, maar ook kansen voor nieuwe toetreders met moderne businessmodellen die inspelen op technologische evoluties (e-commerce, robotisering, big data, etc.).

Opmerkelijk is dat een meerderheid van de logistieke dienstverleners zich geen zorgen maakt. Onderschatten ze de technologische evolutie en de invloed hiervan op de sector? Of zijn ze onvoldoende geïnformeerd?

De essentie van succes zit grotendeels in ‘vernieuwing’. Vandaag de dag beperken bedrijven zich nog te vaak tot vernieuwing door optimalisatie (het drukken van de kosten waardoor ze zich onderscheiden op prijs). De sleutel tot succes op lange termijn ligt echter in vernieuwing door innovatie met als doel nieuwe markten, diensten, modellen of concepten te ontwikkelen. Een logistieke dienstverlener heeft er dus alle baat bij te investeren in een goed IT systeem en de technologie binnen het bedrijf.
Dit begint in de eerste plaats met een degelijke ERP, WMS of TMS, maar gaat vaak verder: systemen gericht op het ontwikkelen van nieuwe business concepten, data-analyse als nieuw verdienmodel, etc.

En u, bent u future-proof?

Socials

Geralateerde artikels