hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

Hoe kunt u de e-AWB integreren in uw werkzaamheden?

18 sep. 2019

4 min lezen

In 1981 presenteerde IBM de eerste pc voor thuisgebruik. Sinds die tijd is de computer – in welke vorm dan ook – niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Sterker nog, jonge kinderen kunnen eerder swipen dan dat ze kunnen schrijven. De digitale transitie heeft ons handelen compleet veranderd. Ook in uw vakgebied, die van de Air Freight is deze transitie aanwezig. Bent u al over van de klassieke Air Waybill (AWB) naar de e-AWB?

Waarom raden wij aan de e-AWB te integreren in uw organisatie?

De Air Waybill (AWB) is een verplichte luchtvrachtbrief. Deze dekt het gehele traject, vanaf luchthaven van vertrek tot luchthaven van aankomst. Dit geldt ook als een gedeelte van het traject per auto wordt afgelegd. In 2010 is de digitale variant, de e-AWB geïntroduceerd. Sinds begin dit jaar is deze variant niet verplicht, maar wel de standaard. Hierdoor stijgt de noodzaak om papierloos te werken. Meer informatie over dit besluit vindt u hier.

Papierloos leven als de standaard

Papierloos leven is even wennen. Toch levert het enorm veel gemakken op en bovendien draagt het bij aan een beter milieu. Mede door het toegevoegde gemak, de hogere efficiëntie en de duurzaamheid van de overgang, is de e-AWB geïntroduceerd en sinds begin dit jaar de standaard. Hoewel de voordelen duidelijk aantoonbaar zijn, kan een overgang naar deze digitale vrachtbrief voor u aardig wat aanpassingen vereisen. Dus waar moet u op letten, wilt u gebruik maken van de e-AWB? En hoe kunt u dit gemakkelijk introduceren in uw dagelijkse werkzaamheden? In deze blog focussen wij op de belangrijkste stappen die u moet nemen om deze methode te adopteren.

Waar moet u op letten bij het introduceren van de e-AWB?

Voordat u het gebruik van de ‘Electronic Air Waybill’ standaard kunt toepassen in uw dagelijkse werkzaamheden, zijn er enkele noodzakelijke stappen welke u moet nemen. Hieronder leg ik u per stap uit wat dit inhoudt en hoe u dit voor elkaar krijgt.

Stap 1: Onderteken een digitale overeenkomst met IATA

Om deel te nemen aan de e-AWB overeenkomst met alle aangesloten partijen, hoeft u slechts eenmaal de Multilateral e-AWB ondertekenen bij IATA. Dit is de handelsvereniging van de wereldwijde luchtvaartmaatschappijen en vertegenwoordigt ruim 80% van het totale luchtverkeer. U hoeft dus niet voor elke individuele partij een bilaterale overeenkomst te tekenen, deze ene overeenkomst met enkele stappen dekt de lading. En dus ook uw lading.

Stap 2: Controleer of uw systeem e-AWB ondersteunt

Vanzelfsprekend is uw software-oplossing een belangrijke spil in dit verhaal. Om de e-AWB volledig juist en op tijd te versturen, moet uw systeem voldoen aan de volgende eisen:

  • Verzenden en ontvangen van AWB Status berichten;
  • Archiveren van de elektronische berichten;
  • Printen van on-demand AWB informatie (indien nodig).

Controleer vervolgens of uw systeem flexibel genoeg is om mee te veranderen met eventuele veranderingen. U wilt niet voor verrassingen komen te staan als het blijkt dat dit niet het geval is.

Stap 3: Controleer uw bedrijfsprocessen en de kwaliteit van uw berichtgeving

Voordat u daadwerkelijk begint met het verzenden van automatische berichten, is het cruciaal dat uw organisatie én de kwaliteit van de berichten klaar zijn voor deze transitie. U verzendt vanaf dit moment namelijk alleen nog digitale informatie. Controleer daarom uw berichten op:

  • Onjuiste data;
  • Bericht syntax errors;
  • Zendvertragingen;
  • De configuratie met uw Forwarding-systeem.

Daarnaast moet u uw processen onder de loep nemen. Past papierloos werken in uw huidige manier van werken, of loopt het proces dan ergens vast? Wees er zeker van dat uw organisatie klaar is voor de transitie, dan bent u het ook.

Stap 4: Informeer uw logistieke partners over uw transitie naar e-AWB

Als de bovenstaande stappen succesvol zijn doorlopen, kunt u het grote nieuws naar buiten brengen. U werkt als Freight Forwarder voortaan volledig digitaal. Wanneer u uw partners hierover informeert, houdt u dan rekening met de te maken afspraken. Hoe gaat u bijvoorbeeld de e-AWB uitwisseling tot stand laten komen; via EDI of web? Wat verwacht u van uw partners in het kader van deze overgang? Wilt u eerst testberichten gaan zenden en zo ja, voor wie zijn deze kosten? Is discretie gewenst? Tal van vragen die u eerst uzelf moet stellen, alvorens u aanklopt bij uw partners.

Bent u klaar voor de overgang naar e-AWB?

Met deze vier basisstappen realiseert u de overgang van de Air Waybill naar zijn digitale broer. Maar vergis u niet, het ziet er op papier makkelijker uit dan het daadwerkelijk is. Gelukkig hebben wij in de afgelopen jaren genoeg logistiek dienstverleners geholpen met deze transitie. Zo lopen wij samen met u uw processen door, bepalen wij uw gereedheid voor de transitie én last but not least zorgen wij ervoor dat uw berichtgevingen juist ingericht worden. Vraag onze collega’s naar de mogelijkheden voor uw expeditiebedrijf.

Socials

Geralateerde artikels