hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

Business Central

5 voordelen waarom bedrijven kiezen voor standaard software

15 sep. 2022

5 min lezen

Over maatwerk en standaard software is al veel gezegd en geschreven. De voor- en nadelen, en wanneer welke optie het beste zou passen bij uw situatie. Daarnaast pretenderen veel leveranciers dat ze een out-of-the-box oplossing bieden, maar is dat eigenlijk wel zo? En welk prijskaartje hangt daar aan vast? Zitten de verborgen kosten in de toekomst, bijvoorbeeld als u bedrijf groeit en de processen complexer worden? Hoe standaard is een standaard dan nog? En wie beslist of de standaard de juiste standaard is?

De definitie van maatwerk en standaard

Voordat we ingaan op de voor- en nadelen, wat is de definitie van beide opties:

  • Maatwerk: een softwareoplossing volledig op maat gemaakt en geprogrammeerd om aan een specifieke behoefte te kunnen voldoen.
  • Standaard: een kant-en-klare softwareoplossing waarbij alle bedrijfs- en logistieke processen met standaard software worden ondersteund.

One size fits all?

Is standaard software dan altijd “one size fits all”? Vroeger wellicht, maar bij Elevate-IT krijgen we de kriebels van "one size fits all". Of de oplossing is te groot voor uw bedrijf of de oplossing beperkt u juist in uw mogelijkheden. Daarom hebben we via een uniek concept ervoor gezorgd dat er een combinatie van standaard en maatwerk mogelijk is. Zo werken al onze klanten met een standaard softwareoplossing, maar tegelijkertijd met verschillende maatwerk configuraties. U kunt het vergelijken met Lego en Playmobil. Een Playmobil-huis (standaard software) is wat het is, daar kunt u niet een verdieping aan toevoegen. Wilt u met LEGO een huis bouwen, dan krijgt u een instructie maar heeft u tegelijkertijd de bewegingsvrijheid om af te wijken van de instructies.

Altijd toegang tot de nieuwste technologie zonder duizenden euro’s te spenderen

Het voordeel van standaard software is dat de leverancier hier verantwoordelijk voor is en deze verantwoordelijkheid ook graag wil nemen. Het belang van de leverancier is dat de kwaliteit van de oplossing bewaakt kan worden en tevens kan zorgen dat het product toekomstbestendig is. Hierbij valt te denken aan nieuwe wensen vanuit de markt die toegevoegd kunnen worden aan de oplossing, maar ook nieuwe technologische mogelijkheden die tot voor kort nog niet beschikbaar waren.

Voor maatwerk geldt over het algemeen dat de klant bepaalt hoe de oplossing eruitziet en op welke technologie. De vraag is echter of u dat als klant wilt? Of dat u liever focust op de business waarin u goed bent?

Voordeel van een goed onderhouden standaardoplossing is dat u als klant altijd wordt meegenomen in de nieuwste technologie en voorop blijft lopen ten opzichte van de concurrent. In het geval van de oplossing van onze partner Boltrics zal Microsoft zorgen dat men altijd gebruik kan maken van de nieuwste technologie. Samen zorgen we daarbij voor de juiste standaardoplossing voor de markt en zorgen we in overleg met klanten altijd dat de oplossing up-to-date blijft.

Voor zowel leverancier als klant kan daardoor een win-win situatie gecreëerd worden.

Is het nog nodig om elke vijf jaar opnieuw te investeren?

Als we naar de kosten van zowel standaard als maatwerk oplossingen kijken, dan zien we dat over het algemeen maatwerk vele malen duurder is. Wellicht nog niet zo zeer in het begin, maar wel op de langere termijn op het moment dat uw bedrijf groeit en/of uw bedrijfsprocessen veranderen. Op dat moment moet het ERP-systeem vaak mee groeien. Om te zorgen dat een maatwerkoplossing alsnog aansluit, moet er vaak nog heel wat ontwikkeld worden om de veranderingen in te passen. Bij veel klanten horen we dat ze met een maatwerkoplossing om de vijf jaar opnieuw moesten investeren in een nieuwe softwareoplossing. Enkel en alleen omdat de maatwerkoplossing niet meer voldeed aan de huidige eisen en wensen.

De voordelen van standaard software

  • Fijn voor de portemonnee: Standaard software is goedkoper dan maatwerk. Zo heeft u bijvoorbeeld geen of zeer beperkt last van ontwikkelkosten. Daarnaast bent u veel minder kwijt aan het onderhoud van uw software en u hoeft niet elke zoveel jaar opnieuw te investeren.
  • Geen zorgen over verouderde software: Voor een softwareleverancier is het veel gemakkelijker om standaard software te voorzien van de nieuwste features. Daardoor bent u verzekerd van nieuwe update en releases.
  • Kwaliteit en ondersteuning: Out-of-the-box software heeft zijn toegevoegde waarde al bewezen en wordt door een grote groep klanten gebruikt. U kiest voor een volwassen product dat afgestemd is op uw branchebehoeften met de kwaliteitsgarantie van de leverancier. Mocht u onverhoopt gedurende het gebruik ergens tegenaan lopen, dan staat het supportteam klaar. Zij kennen de oplossing van binnen en buiten, en helpen u zo weer op weg.
  • Snel in gebruik te nemen: Een standaardoplossing is klaar gebruik zonder veel poespas. Het enige wat nodig is, is het afstemmen van de juiste configuratie om er zeker van te zijn dat de oplossing aansluit op uw specifieke wensen. Daardoor kan de implementatietijd zo kort mogelijk gehouden worden.
  • Aan de slag met de input van uw branchegenoten: Als organisatie is uw organisatie natuurlijk niet hetzelfde als al die anderen. Maar qua software behoefte komen uw behoeftes vaak overeen met die van uw collega's uit de branche. Met een standaardoplossing heeft de leverancier deze wensen samengebracht in één oplossing.

De luxe van maatwerk

Bij Elevate-IT bieden we standaard software voor de logistieke sector. Maar dat maakt ‘m nog niet inflexibel. Juist doordat we werken met de nieuwste Microsoft technologie en daarnaast een unieke oplossing bieden waarin elk proces flexibel geconfigureerd kunnen worden, zijn we in staat optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die Microsoft Dynamics biedt. Zo definiëren we workflows per bedrijf afzonderlijk, evenals extra velden en rapportages. Eigenlijk toch een beetje maatwerk dus. Nieuwsgierig geworden? Lees hier meer over onze beloftes >>

Socials

Geralateerde artikels