hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

WMS

Tips

Trends

5 slimmigheden om uw magazijn KPI’s te realiseren

05 sep. 2019

5 min lezen

Steeds kortere leveringstermijnen, toenemende eisen rondom productveiligheid en een aanhoudend tekort aan arbeidskrachten. Enkele uitdagingen waar u als logistiek dienstverleners momenteel mee kampt. En dan hebben we het nog niet eens over de vergaande wensen van klanten. Orders moeten zo snel mogelijk verwerkt worden tegen zo laag mogelijke kosten – zonder dat de kwaliteit en veiligheid van producten in het gedrang komt.

Wat is de magische truc om financieel gezond te blijven én tegelijkertijd te voldoen aan de marktvraag in deze uitdagende tijd van krappe marges en hoge verwachtingen? Kortom: hoe haalt u uw magazijn KPI’s? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: zet uw WMS aan het werk en houd zelf tijd over.

Een praktische stap richting innovatie

Met een krappe arbeidsmarkt en dito winstmarges is automatisering vaak een praktische investering. Dat klinkt misschien weinig innovatief. Maar juist door een praktische zet krijgt u de ruimte om u bezig te houden met innovatieve projecten. Want met de juiste tools in handen verwerkt u met minimale (handmatige) handelingen grotere volumes en dus hoeft u uw collega’s niet te belasten met extra administratieve taken. Dat scheelt, hoeft u zich daar in ieder geval niet meer druk om te maken en kunt u zich met andere dingen bezig houden.

Uw magazijn KPI's uitgewerkt in 5 quick wins

Bijvoorbeeld hoe u tegemoet kunt komen aan de wensen van klanten. Denk aan de communicatiewens en de traceability van producten. Of wat de optimale verdeling is van opdrachten over mensen en machines. Iets wat u overigens binnenkort kunt uitbesteden aan het analytische inzicht van AI. Maar ook hoe u files voorkomt voor uw laaddocks. We hebben daarom 5 slimmigheden voor u samengebracht in één blog.

1. Track & trace uw goederen, waar ze ook gaan

Door de toenemende kwaliteitsstandaarden en regelgeving wordt u continu geconfronteerd met de uitdaging om productintegriteit te garanderen gedurende de gehele distributieketen. Dat kan een flinke druk leggen op uw business. Want het gaat meestal om een flink aantal (controle)punten die uw collega in het magazijn één voor éen moet vastleggen in het systeem. Om deze vervolgens moeiteloos met uw klant te delen. Moet dat handmatig plaatsvinden, dan kunt u daar met gemak een extra collega voor aannemen.

2. Voorkom files voor uw laaddocks

Op een gemiddelde werkdag kan de aanloop van trucks bij uw docks flink in de aantallen lopen. In de ideale wereld volgen leveringen elkaar één voor één op. Echter, de praktijk blijkt iets weerbarstiger: toeleveranciers melden zich allemaal op hetzelfde moment en binnen mum van tijd staat er een flinke file voor uw docks. Het resultaat? Uw medewerkers lopen het vuur uit de sloffen, terwijl ze een uur later niets om handen hebben. Niet bepaald de ideale verdeling van resources en tijd. Ook niet bepaald bevorderlijk voor de productiviteit én de relatie met toeleveranciers. Want uiteindelijk zitten u en uw logistieke partner met een inefficiënt en dus kostbaar proces opgescheept. Voorkom chaos op uw terrein en geef logistieke partners de mogelijkheid een tijdslot te reserveren via het App Platform. Chauffeurs arriveren tijdens een vooraf afgesproken periode, rijden uw terrein op met een unieke toegangscode en uw medewerkers staan klaar om zo snel mogelijk te laden/lossen.

3. Optimaliseer de magazijn KPI's omloopsnelheid en bezettingsgraad

We hoeven u niet te vertellen dat u met een gestroomlijnd proces veel sneller grote volumes kunt verwerken met zo min mogelijk handmatige acties tegen zo laag mogelijke kosten. Uw medewerkers en machines voeren de gehele dag opdrachten uit, dus grote kans dat er op elk vlak verbetering mogelijk is. Maar hoe weet u waar de meeste winst te behalen valt? Ten eerste door de prestaties van resources te meten, zoals de snelheid, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Ten tweede door de specifieke locatie waar u goederen opslaat en ten derde de route die uw magazijnmedewerkers afleggen om orders te verzamelen. Hiermee raakt u nog een van de andere magazijn KPI's: performance per medewerker.

4. Zet in op automatisering en robotisering

De combinatie van een krappe arbeidsmarkt enerzijds en de mondiale concurrentie anderzijds zal het gebruik van (semi-)geautomatiseerde warehouses en robotisering de komende jaren een flinke impuls geven. Dat levert u direct minimaal drie voordelen op: u heeft minder personeel nodig, u kunt uw huidige medewerkers voor andere taken inzetten en het proces kan 24/7 doordraaien. Maar dat is niet de enige reden waarom automatisering en robotisering gemeengoed zal worden. De marktvraag verandert ook continu. De behoefte groeit om bestellingen in kleinere hoeveelheden af te kunnen nemen binnen – bij voorkeur met een kortere doorlooptijd in een specifiek tijdsvenster. Door processen (nog) meer te automatiseren kunt u de snelheid van het afhandelingsproces verhogen – zonder in te leveren op inkomsten.

5. Denk (pro-)actief mee met klanten

Uiteraard zorgt u goed voor uw klanten en doet u er alles aan om aan de verwachtingen te voldoen. Of bij voorkeur zelfs te overtreffen. Dat hoeft overigens helemaal geen hersenkraker te zijn. Want met de data die u heeft verzameld, blijkt het vaak vrij eenvoudig waardevolle inzichten boven tafel te krijgen. U weet exact hoeveel goederen op voorraad staan, wat de gemiddelde doorlooptijd is en wat de trend is qua afroep. Data waarmee uw klanten de voorraad kunnen verlagen – zonder nee te hoeven verkopen aan hun klanten.

Hoe zorgt Elevate-IT’ WMS voor meer grip op uw magazijn KPI’s?

Met ons altijd up-to-date Warehouse Management Systeem richt u uw processen zo in, dat u tijd overhoudt om deze geregeld te analyseren en waar nodig bij te sturen. Door slimme tools als Power BI te gebruiken, heeft u in één overzicht uw belangrijkste KPI's in beeld en kunt u dus gericht actie ondernemen. Heeft u hulp nodig met het vaststellen van uw KPI's of wilt u meer weten wat onze oplossingen hierin kunnen betekenen? Neem gerust contact op en wij denken met u mee.

Socials

Geralateerde artikels

We horen graag van u!
Benieuwd of onze logistieke oplossing aansluit op uw wensen en behoeften? Vraag een gratis demo aan en ontdek zelf de mogelijkheden en voordelen.

Contacteer ons