hamburgerMenu hamburgerMenu
mobile bg

5 nieuwe douane functionaliteiten in 3PL Dynamics. Ga er direct mee aan de slag

03 nov. 2022

3 min lezen

Bij de Douane zitten ze niet stil, en wij ook niet! Om u zo goed mogelijk op weg te helpen met de invoer, uitvoer en doorvoer van uw goederen, zijn er een aantal nieuwe functionaliteiten bij gekomen. Deze functionaliteiten maken uw werk makkelijker, om zo snel en eenvoudig douane aangiftes te kunnen doen.

Ontdek de 5 nieuwste douane functionaliteiten in 3PL Dynamics. En ga er direct mee aan de slag!

1. Douane bericht toegevoegd

Brengt u proviand of bunkers aan boord van een zeeschip? Dan moet u de douane informeren met een bericht. Dit bericht verloopt via Single Window.
U kunt het bericht aanmaken vanuit een Zeevracht import dossier, waarmee de basis gegevens van de reis en aanloophaven worden overgenomen.

Per document geeft u in 3PL Dynamics op welke goederen er aan boord geleverd gaan worden.

2. Uitbreiding van voorraad import

Als tweede is de standaard voorraad import uitgebreid met douane informatie.

Wat is er toegevoegd?
Factuurnummer, Factuurregelenr, Factuurdatum, Certificaatnr, GDB nr, Leveringsvoorwaarde code, Leveringsvoorwaarde locatie, Vracht kosten, Valutacode, Valuta vracht, Binnenlandse vrachtkosten, Verzekerings kosten, Valuta verzekering, Overige kosten, Valuta overig, Modaliteitscode, Bescheidcode, Preferentiecode, Aanvullende eenheden.
Al deze velden zijn toegevoegd aan de import. Deze zijn specifiek voor douane goederen.

Hiermee kunt u aangeven onder welke gegevens de voorraad in het ‘oude’ systeem zijn ingeslagen. Deze gegevens worden opgeslagen bij de nieuw aangemaakte partij in de tabel ‘Douane Info Partij’. Deze tabel is rechtstreeks gekoppeld aan de partij.
De tabel kan ook gebruikt worden in bestaande stromen. Dit moet in het inslag proces ingericht worden. Per documentregel is het mogelijk om deze douane gegevens op te slaan.

Wanneer de status wordt overgezet is het mogelijk om de basisgegevens zoals leveringsvoorwaarden en vrachtkosten over te nemen naar de ‘Douane Info Document’. Als gevolg zal bij het aanmaken van de partij zal dan de tabel ‘Douane info partij’ worden aangemaakt.

3. Update van de goederencode

Vanuit de invoerrechten tabel is het mogelijk om de goederencode aan te passen. Bij het openen van het scherm kan er een selectie gemaakt worden van de goederencode regels, gebaseerd op de goederencode en taric code. U kunt dit aanvullen met de aanvullende taric codes en land van oorsprong.

Het volgende scherm toont de selectie van de geselecteerd regels. Hier kunt u regels aan vinken en nieuwe gegevens invoeren. Dit wordt bijgewerkt in zowel de invoerrechten tabel als de belasting gevens tabel onder het klantartikel. De oude gegevens blijven bewaard en krijgen een einddatum.

4. Samengestelde goederen

Wanneer u bij het klantartikel aangeeft dat dit artikel een samengesteld artikel betreft is het mogelijk om in de belastinggegevens van het klantartikel de samenstelling aan te geven. Hier maakt u gebruik van het gerelateerde klantenartikel. In de belastinggegevens kunt u aangeven uit hoeveel (Aantal) en de verpakking (Eenheidscode) van dit artikel de samenstelling bestaat.
Deze instelling wordt meegenomen naar de diverse douane documenten binnen 3PL Dynamics.

5. Onder meer inhoudend

In het transit document is het nu ook mogelijk om dit aan te geven bij de verpakkingen van het documentregel. Vinkt u dit aan? Dan worden de verpakking, de merken en nummers overgehaald van de regel waar het aantal verpakkingen is ingevuld. De goederen omschrijving wordt gevuld met de vereiste tekst: aantal, ‘colli ondermeer inhoudende’ gevolgd door de goederenomschrijving.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van douane? Of heeft u hulp nodig? Mail dan naar info@elevate-it.be. Onze collega’s staan voor u klaar!

Socials

Geralateerde artikels